Pitäisikö taideaineiden opetusta lisätä


Puolustuksen puheenvuoro

Taideaineiden opetusta tulisi lisätä peruskouluissa ja lukioissa, sillä näiden aineiden hallitsemisella on suuria vaikutuksia ihmisen kykyihin muillakin elämän osa-alueilla.

Taideaineet opettavat mm. luovuutta, motoriikkaa ja itseilmaisua. On selvää, että esimerkiksi ilmaisutaidon tuntien harjoituksen lisäävät ihmisen kykyä itseilmaisuun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Näistä taidoista on kiistatta suurta hyötyä tulevaisuudessa. Lisäksi esimerkiksi kuvaamataidon kehittämä kyky ajatella abstraktisti on edukseen matemaattisissa aineissa.     Taideaineiden tarkoituksena on se, että opiskelija oppisi jotakin itsestään ja löytäisi sisältään mielikuvituksen ja innostuksen lähteen. Parhaimmillaan tuota luovuutta, itseilmaisua ja mielikuvitusta käytetään päivittäisessä elämässä. Toisinaan ne saattavat toimia hyvinä kanavoina stressin ja ahdistuksen purkamiselle, minkä kieltämisellä saattaa olla vakaviakin seurauksia.

Kuvaamataidon opiskeluun kuuluu myös taidehistorian opiskelua, joka taas on yleissivistävää opetusta, samoin kuin musiikin tunneilla opiskellaan musiikin historiaa. Käsityöt ja kotitalous edesauttavat ihmistä myöhemmässä elämässä selviytymään vastaantulevista haasteista: uusavuttomuus vähenee ja parhaimmillaan kyky soveltaa opittuja tietoja leviää muuhunkin opiskeluun.        

Taideaineiden opetus peruskoulussa antaa oppilaalle avaimet löytää mielekästä tekemistä vapaa-aikaansa ajatellen; esimerkiksi akvarellimaalaus saattaa vaikuttaa niin kiinnostavalta, että oppilas saa siitä itselleen elinikäisen, mieluisan harrastuksen, jota ehkä ilman ”pakkoa” ei olisi tullut ikinä kokeiltua. Lienee myös selvää, että itsenäistä elämää ajatellen jokaisen on hyvä tietää, miltä näyttää virkkuukoukku tai kuinka valitaan oikeanlainen ruuvimeisseli. Eikä ole mitään parempaa tunnetta, kuin oppia uusia luovia kykyjä; itse tekemisen taito antaa aitoja onnistumisia ja oppilaan itsevarmuus kasvaa. Ala-asteikäisillä taideaineiden tunnit antavat mukavan paussin koulupäivän keskelle ahkerasta puurtamisesta. Myös yläasteella ne todistetusti parantavat kouluviihtyvyyttä, mikä tuolle ikäryhmälle on erittäin tärkeää.

Suomen hyvät tulokset PISA-tutkimuksessa ovat nekin osittain taideaineiden ansiota: koulujemme taideaineiden opetusta on suitsutettu korkeatasoiseksi, ja tällä katsotaan olevan oma vaikutuksensa tietoaineiden korkeaan osaamiseen myös, erityisesti edellä mainitsemiini soveltamiseen ja luovuuteen. Onhan luovuudesta hyötyä esimerkiksi äidinkielen ainekirjoituksessa. Luovuutta itsessään kun ei korosteta äidinkielen tunneilla juuri lainkaan. Taitoaineiden opetuksesta onkin hyötyä esimerkiksi ammatinvalinnassa: kiinnostaako käsillä tekeminen vaiko kenties graafinen suunnittelu?

Ei ole mikään salaisuus, että musiikilla, leikillä, yhdessä tekemisellä ja muulla luovalla toiminnalla on parhaimmillaan terapeuttinen vaikutus lapsen kehityksessä. Tämä pätee myös ala-asteikäisiin lapsiin. Luovuus auttaa meitä käsittelemään yksinäisyyttämme ja edesauttaa sisäistä vuoropuheluamme.